Geschreven door Jan de Jong Universiteit van Amsterdam
Dysfatische ontwikkeling
Ter inleiding
Aanleiding
Een paar jaar terug werd mij door de redacteuren van de website Ouders Online gevraagd een tekst te schrijven over DO. Er werden op de site vragen gesteld over DO. De term bleek tot verwarring te leiden en de vaststelling van de diagnose leverde bij sommige ouders ook frustratie op. Een citaat uit het discussieforum van de site: “Op dit moment (komt) dysfasie totaal niet aan bod bij een logopedie-opleiding! Sterker nog: veel logopedisten en zelfs speciaal-onderwijsscholen geloven niet in dysfasie!” Die gedachte leeft in bredere kring. Een recent boek voor ouders (Grauwels & de Nooij, 2004) meldt op het omslag: “Dysfatische ontwikkeling is een tot op heden veel te weinig erkende stoornis.” De vraag is of DO inderdaad een stoornis is die vaak over het hoofd wordt gezien. Het is niet zo dat kinderen met DO uiteindelijk altijd op dezelfde plek terechtkomen als kinderen bij wie de taalstoornis anders heet. Kinderen worden diagnostisch wel omschreven als niet (alleen maar) taalgestoord, maar met een DO. Soms wordt bij een taalgestoord kind gesuggereerd om nog eens uit te zoeken of er soms sprake is van DO. Dat kan leiden tot een afwijkende route. De specialisten die het predicaat DO hanteren, geloven niet altijd in plaatsing binnen het ESM-onderwijs: de Tan-Söderbergmethode wordt er niet gebruikt. In zo’n geval wordt voor het kind andersoortige ondersteuning aanbevolen. De toegang van taalgestoorde kinderen zonder diagnose DO tot het ESM-onderwijs kan weer op een andere manier worden geblokkeerd, die indirect met het label DO heeft te maken. Ziektekostenverzekeraars in sommige regio’s vergoeden logopedische behandeling alleen als de taalstoornis een dysfatische ontwikkeling heet. Kinderen kunnen echter pas een indicatie krijgen na een half jaar logopedie met onvoldoende resultaat. De achterliggende gedachte van de verzekeraar is, dat DO een ‘medische’ stoornis is en een specifieke taalstoornis niet. Onlangs diende er in de Verenigde Staten (Gratz & Bauer, 2004) een vergelijkbare zaak: een verzekeraar in Michigan wilde behandeling van dyspraxie niet vergoeden omdat het een pure ontwikkelingsstoornis zou zijn die (daarom) niet werd gedekt door de verzekering. De vergoeding werd pas hervat toen een hoger verzekeringsorgaan vaststelde dat childhood apraxia of speech kan worden beschouwd als developmental én neurological. Ontwikkelingsstoornissen blijven een heikel onderwerp voor verzekeraars. Ik kan niet zeggen hoe vaak dergelijke gevallen voorkomen. Dat deze verhalen de ronde doen, is genoeg reden om de diagnose DO eens op waarde te schatten. Definitie en afbakening De eerste vraag is: is DO werkelijk een aparte stoornis, of vallen de symptomen (en de oorzaken) gewoonweg samen met die van ESM? Een stoornis mag pas een aparte status hebben als er verschilpunten zijn met andere stoornissen. Zo niet, dan is het slechts een synoniem.
Is DO een symptomencomplex met talige naast niet-talige symptomen?
Heeft dysfatische ontwikkeling een herkenbare hersenpathologie?
Conclusie
Veel blijft nog discutabel. Ik vind het niettemin belangrijk om enkele conclusies te trekken waarbij ik, heel praktisch, denk aan de situatie op de ESM-scholen. De eerste conclusie is deze: dysfatische ontwikkeling laat zich op grond van de definitie niet duidelijk onderscheiden van anders gelabelde stoornissen in de taalontwikkeling. Om het gebruik van de term te rechtvaardigen is een differentiaaldiagnose noodzakelijk die DO onderscheidt van andere taalstoornissen. Die is er niet. De school hoeft dus niet anders om te gaan met kinderen met een DO dan met kinderen die een anders benoemde (specifieke) taalstoornis hebben.
Literatuur
Njiokiktjien, Ch. (2004). Gedragsneurologie van het kind. Amsterdam: Suyi Publicaties.Rapin, I. & D.A. Allen (1987). Developmental dysphasia and autism in pre-school children: characteristics and subtypes. In: Proceedings of the First International Symposium on Specific Speech and Language Disorders in Children. London: AFASIC. Universiteit van Amsterdam
Universiteit van Amsterdam
Leerstoelgroep Psycholinguïstiek en Taalpathologie