Skip to main content

Mijn naam is Haas stimuleert de creativiteit van kleuters.

Haas ontdekt de wereld op zijn eigen manier en gaat geen probleem uit de weg.

Mijn naam is Haas is een verrassend crossmediaal concept, waarmee kleuters taal leren in een speelse setting. Het concept wordt als een universum voor het karakter Haas ontwikkeld. Alle producten hebben een plaats binnen het universum en versterken zo elkaar.

Auteur: Kaj Rietberg, webredacteur Kennisnet Speciaal Onderwijs en leerkracht cluster 4

Het werken in virtuele werelden is niet alleen voorbehouden aan de oudere leerling en/of student. Nee, ook kinderen van 4 tot en met 6 jaar kunnen daar terecht en ik denk dat kinderen die moeite met leren hebben ook op iets oudere leeftijd er terecht kunnen. Je zult je afvragen waar ze terecht kunnen en waarvoor. Dan zeg ik “Mijn naam is Haas”.

Op Picnic Young, het crossmediale event waar ik oktober 2008 ben geweest, vond een presentatie van de virtuele wereld ‘Mijn naam is haas’ plaats. Later kwam ik ze weer tegen op IPON 2009. “Mijn naam is Haas” is de wereld van Haas waar kinderen hun woordenschat en ict competenties vergroten, maar waar ook een stuk creativiteit en probleem oplossend vermogen wordt ontwikkeld. Na proeven bij verschillende scholen bleek dat leerlingen, voor wie Nederlands hun 2de taal is, hun woordenschat hadden vergroot door het programma. ‘Mijn naam is Haas’ is samen met het Expertisecentrum Nederlands voorzien van een wetenschappelijke basis, zodat het een verantwoord educatief programma is.

In het programma zijn de hoofdrolspelers Haas en de leerling (of zelfs meerdere leerlingen). De leerling helpt Haas door te tekenen in het programma. Leerlingen tekenen een lijn waarover Haas loopt. Tijdens deze tocht komen verschillende opdrachten aan de orde die de leerling tekenend oplost. En zo vordert de verhaallijn zich. De leerling wordt actief betrokken bij wat Haas moet doen. Hierdoor leert de leerling oplossingsgericht denken, nieuwe situaties en nieuwe woorden kennen. Het spel is intuïtief waardoor kinderen snel in de gaten hebben hoe het werkt en wat er dus van hun verwacht wordt.

Als leerlingen weinig initiatief tonen doordat ze niet weten wat ze moeten doen dan helpt Haas erbij. Haas geeft de leerlingen tips over wat ze bijvoorbeeld kunnen doen. Het spel is ook geschikt voor digitaal schoolbord. In dit spel leren kinderen door te spelen. Men noemt dat serious gaming.

‘Mijn naam is Haas’ is nog in ontwikkeling, maar in september ligt er al wel een prentenboek en een cd-rom in de winkel. Aan het online spel wordt nog gewerkt.

http://www.mijnnaamishaas.nl/